Tegezés vagy magázás?

Nehéz kérdés, hogyan kommunikáljunk ügyfeleinkkel, vagy azokkal az emberekkel, akik még nem is azok, csak érdeklődnek egy-egy szolgáltatás iránt. Mi a közvetlenebb, barátibb kommunikációs formát választottuk eddig, ami illeszkedik fiatalos felfogásban működő cégünkhöz, és így talán az esetenként nehezen érthető technikai problémák vagy kérdések is egyszerűbben, oldottabban kezelhetők.

Az elmúlt évek során jól működő rendszerünket a mai napon egy levelezés „rengette meg”, melyet Mézga Gézával (ez csak álnév, ilyen híres emberekkel nem levelezek sajnos) folytattam, és most közkincsé teszem. A kommentelést is engedélyezem, hogy mindenki megírhassa a véleményét, esetleg tippeljen, lesz-e Géza még ügyfelük ezek után?

Mézga úr:

T. Tárhelypark,
két évre regisztrált domain nevem van, amit eddig ingyenes
tárhellyel használtam.
Kérdésem: Kapom-e így a 990ft-os tárhelyet vagy csak domain
regisztrálással együtt érvényes az ajánlat?
Üdv, Mézga Géza

Én:

Kedves Géza!

Nem kötjük kötelező domain regisztrációhoz a tárhely vásárlást. Azonban, ha a DNS szervereket mi fogjuk fenntartani, az 600 Ft / év költséget jelent, vagy át is regisztrálhatod hozzánk a domain-t egyszeri 600 Ft -ért. Az átregisztrálást javaslom, mert így egyszerűen, egy felületről elérheted az összes tárhely és domain funkciót.

Üdvözlettel,

Géza:

Kedves Péter!
Én 62 múltam. Te hány éves vagy, hogy veszed magadnak a
bátorságot és ismeretlenül tegezel? Elfogadsz egy meghívást egy
műsorba, ahol elmagyarázod, hogy képzeled ezt vagy marad a
puszta emailed a tahóság illusztálására?
Mézga Géza

Én:

Kedves Géza!

Sajnálattal vettem, hogy sérelmezed a tegező hangnemet, és elnézést érte, hogy ez ilyen mélyen érintett. Úgy gondolom azonban, hogy a tegezés nem az egyetlen módja a tisztelet megadásának, és ennek a tiszteletnek nem egyetlen oka maga az életkor. Például az a fajta kommunikáció, amit leveledben használtál, és tahónak nevezel látatlanul, saját csapdádba esve – hiszen nem tudod én menyi idős vagyok – biztosan nem érdemli ki tiszteletemet, ennek ellenére úgy fogalmazok, hogy ne sértselek meg, hiszen a kettő között van átmenet.

Mi itt a Tárhelyparknál próbálunk közvetlenek lenni, és talán egy kis lazaságot megengedve magunknak a kommunikációban egy olyan szerethető szolgáltatást építeni, amit megrendelőink szívesen használnak, és ha e közben velünk kommunikálnak akkor nem egy gépies ügyfélszolgálat, hanem egy barátibb légkör fogadja őket. Ez az elmúlt években több ezer ügyfélnél bevált, eddig a levelezésig. Megjegyzem, a leveled és a végén levő „Üdv,” elköszönés nem éppen magázó, így beleillik a mi közvetlen kommunikációnkba.

Köszönettel vettem meghívásod, de megvan a magam véleménye a hazai médiáról, így nem kívánok részt venni sem a Mónika sem a Balázs show-ban, és egy villába sem szeretnék beköltözni. Amúgy sem lenne izgalmas, mert a műsor elején leszögezhetjük ugyan azt az értelmes embereknek érdektelen tényt, hogy mennyire tahó is vagyok mert letegeztem egy informális levélben a műsorvezetőt, de az életem nagyjából rendben van, nem daraboltam fel a barátnőm, és a számomra izgalmas dolgok az emberek többségének unalmas és érthetetlen időpocsékolások.

További kérdéseddel a tárhely és domain szolgáltatásokkal kapcsolatban keress bátran!

Üdvözlettel,

Géza (beleírt a levelembe):

Kedves Géza!

Sajnálattal vettem, hogy sérelmezed a tegező hangnemet, és
 elnézést érte, hogy ez ilyen mélyen érintett. Úgy gondolom
 azonban, hogy a tegezés nem az egyetlen módja a tisztelet
 megadásának, és ennek a tiszteletnek nem egyetlen oka maga az
 életkor.

Elemi szabály, hogy a tegeződést az idősebb
joga kezdeményezni, ezt illenék tudni.

Például az a fajta kommunikáció, amit leveledben használtál,
 és tahónak nevezel látatlanul,

Csúsztatás. A hozzáállást neveztem tahónak.
Meg is ismétlem: Tahóság üzleti kommunikációban ismeretlen
partnert tegezni.

saját csapdádba esve - hiszen nem tudod én menyi idős vagyok -
 biztosan nem érdemli ki tiszteletemet, ennek ellenére úgy
 fogalmazok, hogy ne sígyértselek

Sigyérteni? Azt hiszem, még sohasem sigyértett
meg senki, nem is tudom, mi az.

meg, hiszen a kettő között van átmenet.

Mi itt a Tárhelyparknál próbálunk közvetlenek lenni, és talán
 egy kis lazaságot megengedve magunknak a kommunikációban egy
 olyan szerethető szolgáltatást építeni, amit megrendelőink
 szívesen használnak, és ha e közben velünk kommunikálnak akkor
 nem egy gépies ügyfélszolgálat, hanem egy barátibb légkör
 fogadja őket. Ez az elmúlt években több ezer ügyfélnél bevált,
 eddig a levelezésig. Megjegyzem, a leveled és a végén levő
 "Üdv," elköszönés nem éppen magázó,

Az "Üdv"-ben semmiféle ragozás nincs, így sem
magázó, sem tegező formába nem sorolható. Ez az "Üdvözlettel"
rövidített formája, ami még így, rövidítetlen alakjában is
semleges marad. Magyar nyelvtan, alsó tagozat.

így beleillik a mi közvetlen kommunikációnkba.

Köszönettel vettem meghívásod, de megvan a magam véleménye a
 hazai médiáról, így nem kívánok részt venni sem a Mónika sem a
 Balázs show-ban, és egy villába sem szeretnék beköltözni.

Bár ezeket a dolgokat nem ismerem, hallottam
róla, hogy ezek valami olyan "műsorok", ahol még az elemi
szabályok ismeretéig sem jutottak el, ettől úgy érzik, ők "lazák"
és "közvetlenek". Hogy egy példával is illusztráljam: "Mi itt a
Tárhelyparknál próbálunk közvetlenek lenni, és talán egy kis
lazaságot megengedve........"

Amúgy sem lenne izgalmas, mert a műsor elején leszögezhetjük
 ugyan azt az értelmes embereknek érdektelen tényt, hogy mennyire
 tahó is vagyok mert letegeztem egy informális levélben a
 műsorvezetőt, de az életem nagyjából rendben van, nem daraboltam
 fel a barátnőm, és a számomra izgalmas dolgok az emberek
 többségének unalmas és érthetetlen időpocsékolások.

További kérdéseddel a tárhely és domain szolgáltatásokkal
 kapcsolatban keress bátran!

A levelezésünk jogi értelemben nem
magánlevelezés, hanem ajánlatkérés és arra adott válasz, amiben
nincsen üzleti titok.
Így beleegyezésre sincsen szükségem, hogy hallgatóim számára
elrettentő példaként tegyem az intranetre.
Szívesen csevegek még erről a témáról, ha a kombinált spamszűrőmön
sikerül átjutni.

Üdv, G

Én:

Kedves Géza!

Visszautasításom a műsorodba szóló meghívásra vonatkozott, természetesen közzé teheted a levelezést, nem állítottam, hogy nincs hozzá jogod, én is épp ezt teszem a Tárhelypark blogon. Kérlek erősítsd meg, hogy nincs ellenedre, ha a levelezést neveddel együtt teszem ki az Internetre, hiszen, mint írtad, nem magánlevelezés.

A leveled további részeit nem kívánom minősíteni, látom a szájkarate nagymestere vagy, és időd is van elemezni minden egyes betűmet, így nem húzok ujjat veled, megspórolok magamnak pár értékes percet.

Javaslom keress más tárhely szolgáltatót, ha lehet olyan céget, ahol végeláthatatlanul hallgathatod és elemezheted a telefonos menüket és az automaták által küldött e-mail üzeneteket. Mivel ajánlatkérésnek értelmezted első leveledet, ez úton jelzem, nem kívánunk veled szerződést kötni, ne rendelj meg semmit!

Üdvözlettel,

A levélre nem érkezett válasz, valószínűleg a jól működő „kombinált spamszűrő” megfogta a levelemet.

11 Hozzászólás

  • Lacesz
    Posted 2012. május 11. 16:51 0Likes

    Üdv,

    Részemről a személytelen megszólítást javasoltam volna, nem pedig tegezést vagy magázást. Nehéz de hát ez van.

  • Korsos Betti
    Posted 2012. október 12. 16:57 0Likes

    Bruttó 990 Ft-ért megéri ennyit szenvedni?

  • Péter
    Posted 2012. október 15. 09:18 0Likes

    A 990 Ft nem jelenti, hogy rosszabb szolgáltatást vagy szupportot kap valaki, így mindenkivel és minden problémával foglalkozunk. A fenti eset talán értelmetlennek tűnik, de ez egy eset, máskor pedig sikerül megoldanunk a problémákat , még ha az 2-3 levélváltásba is kerül. Általában a „felpaprikázott” ügyfelek megnyugszanak amikor látják, hogy nem vesszük őket félvárról.

  • MCG
    Posted 2013. október 17. 22:29 0Likes

    Szánalmas barom. Nem lehet tegezni? Miért ki ő? Az angol királynő vagy mi? Felsőbbrendűnek hiszi magát a vén bolond. Öregnek lenni meg nem érdem hanem szerencse!

  • Márton Bálint
    Posted 2015. január 13. 21:53 0Likes

    Szerintem is kérdőjeles a tegeződés első levélváltáskor. Azonban a kulturáltan megfogalmazott válaszra már furcsállom, hogy még mindig ezt a kioktató hangnemet választotta az ügyfél. Szerintem az a típusú ember lehetett Mézga úr, aki alig várja, hogy kikérhesse magának, bárhol-bármikor-bármit.

  • tybor
    Posted 2015. március 28. 18:11 0Likes

    A tegezést én sem preferálom , főleg nem üzleti levélben. Végül is a szolgáltató van az ügyfélért és a semleges megszólítás dukál- ha már korszerűek akarunk maradni. Sem urazni, sem Gézázni nem ildomos. Megszólítás, ami közvetlenebb, Kedves Ügyfelünk !, Kedves Érdeklődő ! a „Tisztelt” helyett, ha már nem akarjuk tisztelni a másikat.
    2. Elgondolhatatlan, hogy a nagy, demokratikus Németországban valaki letegezze az ügyfelet üzleti levélben. (Sie és a főnévi igenév, pl. füllen Sie , antworten Sie ) Ugyanígy a francia nyelvben sem tegezik le az ügyfelet. ( Vous demandéz, etc) Tudom, hogy most az anglomán életvitel – nyelvben és viselkedésben – a divat, de itt, európai gyökerekkel és kultúrával és a nyelvünknek ezzel a gazdagságával élni kellene. (Tudvalevő, hogy az angolban nehéz a tegezés- magázás- önözés megvalósítása). De bármennyire is szeretnék egyesek, Magyarország nem lesz az USA 51. tagállama és hát a múltat végképp eltörölni sem lehetséges, ahogy a korai liberálisok gondolták.
    (Hacsak nem égetjük el az összes eddig felhalmozott nyomtatott írott forrást és pl pénzbüntetést rovunk ki a tegezőkre mint ahogy Szlovákiában a magyarul megszólalókra.)
    3. DE inkább a megoldás felé vegyük az irányt!
    A jelen esetben mi lett volna a megoldás?
    Az inkriminált szöveg így lett volna helyes: ” …költséget jelent, vagy át is regisztrálható hozzánk a domain egyszeri ….”
    A válaszlevélben pedig ez állhatott volna.
    „Tisztelt Uram,
    Elnézését kérem, hogy fogalmazásommal megbántottam, de siettségemben és/vagy figyelmetlenségből,
    használtam a kifejezést. Egyúttal határozottan visszautasítom a „tahó” jelzőt, amely……stb.

    Röviden ennyit az üzleti levélről, nyelvről és vitakultúráról.

    • Péter
      Posted 2015. október 8. 11:46 0Likes

      Szia!

      Köszi a véleményt, megértem, és részben egyetértek vele. Ma már lehet nem így válaszolnék, abban a tekintetben, hogy nem venném ilyen hosszúra, illetve valószínűleg átváltanék magázásba, de nem kezdeném azzal. Szerintem a levelezés kiindulási pontja az oldalunk, a Tarhelypark.hu, ahonnan az úr érkezett, és ahol tegezünk. Ezzel lehetne talán vitatkozni, de nekünk jobban tetszik a közvetlenség és a baráti hangnem, mintsem egy hivatalra hasonlítsunk. Ebből következően ha az oldallal, vagy a rajta feltüntetett szolgáltatásokkal kapcsolatban van kérdése valakinek, akkor szerintem felesleges meglepődni, hogy próbálunk közvetlenek lenni, és tegezünk. De mint mondtam, azért ma már másképp kezelném az esetet.

  • Stella
    Posted 2015. október 7. 22:19 0Likes

    Érdekes szituáció, amit szerintem kevésbé sikerült asszertivan megoldani. 🙂
    Az egok csatája lesöpri a józan érveket.
    A Mézga Gézák pont azért vannak, hogy rámutassanak az önérzetességünk gyenge pontjaira. Szakmai szempontból éppen őket kell teljesen semlegesen kezelni. A második levélből kb. a fele lehúzható lenne, egy ilyen jellegű válasz legyen tömör, tényszerű. Nem szükséges magyarázkodnunk, humorosnak lennünk, mentegetőznünk, főleg nem személyes véleményt kifejtenünk a Mónika showról. 🙂 (Bár egy szenny, az vitathatatlan.)
    És mivel Mézga Géza az üdítő kivétel a több ezerből, akár fel is ajánlhatjuk, hogy bár ellentétes az üzletpolitikával, de csak neki, és csak most, és csak itt, átváltunk magázóba. (Ha ő ettől fontosabbnak érzi magát) – Hasonlóképp tybor felvetéséhez.

    Az, hogy valaki pusztán a kora okán követeli meg ezt, számomra is megkérdőjelezhető, főleg egyetlen, szinte anonim és arctalan levélváltás után, de hát Mézga Gézáknak bármi kiváltó szikra, náluk napi minimum a kötekedés. 🙂

    A tegezés-magázás ying-yang csatájában én a tegezésre voksolok, mert egyszerűbb, kényelmesebb, érthetőbb és közvetlenebb.
    Kivéve talán… pl: kormányzati portálok, közszolgálati oldalak, bankok, biztosítók, könyvelők, jogászok, orvosok stb. esetében.
    De ez egy teljesen szubjektív vélemény. A magázás egy bekövesedett, alá-felérendelő, túlkomplikált, társadalmi ólomsúly.
    Régen még funkciója volt, ma már csak fölösleges megszokás. Szerintem idővel ki is fog kopni a nyelvből.

    Stella

    • Péter
      Posted 2015. október 8. 11:51 0Likes

      Szia Stella!

      Igen, egyetértek, és ma már sokkal tömörebb lennék, annyi biztos. Kissé talán önérzetes is voltam, és át kellett volna váltani magázásra a második levél elején, akkor mindenki megnyugodott volna. Azóta sok kacifántos ügyfelünk volt és van, akikkel egy fokkal higgadtabb hozzáállás sokat segít 🙂

  • Zsoc
    Posted 2015. december 9. 08:59 0Likes

    Engem továbbra is tegezhettek. 😀

  • Mészáros András
    Posted 2016. június 28. 09:02 0Likes

    A tegezés-magázás tényleg elég nehéz kérdés. Engem mások véleménye is érdekel. Egy kérdőívet is szerkesztettem a témában, már 34 ember kitöltötte, még 66 kitöltőt szeretnék. https://docs.google.com/forms/d/1PBeCnjTCCoGiwrfQ2gyKHaC0WYLA2sqO6tQs57m8mk0/viewform

Hozzászólás küldése

Kövess minket!