A saját weboldal a hitelesség egyik alapvető eleme, így a honlapkészítés az egyik első lépés bármilyen projektet indítunk. Amikor elhangzik a “Kell egy weblap!”, akkor még kevesen sejtik, hogy emögött mennyi és milyen munka rejlik majd. Ha ezt a posztot elolvasod, akkor viszont garantáltan képbe kerülsz, hogy mik is a honlapkészítés alapjai, tehát fogsz tudni számolni idővel, költségekkel és feladatokkal. Elsőként fussuk végig a kapcsolódó költségeket, díjakat – nézzük az anyagiakat!
A tárhely és a domain – a hely és a cím
Léteznek ingyenes tárhelyek, ahol elhelyezheted a weboldaladat, de ezek általában kötelezően reklámokat jelenítenek meg. Ez egy hobbinak szentelt oldal esetében még belefér, de egy céges honlapkészítéskor már komolyabb alapokat kell lefektetni. Fizetős tárhelyszolgáltatások már évi 2-3 ezer forinttól elérhetőek. Szükséged lesz egy domain névre is, amelyen keresztül elérhető lesz a tárhelyeden tárolt weboldal. Ez is évi 2-3 ezer forintos költséget jelent.
Ki kell még egy weboldalhoz?
A honlapkészítés grafikus nélkül is működhet, de ha összetettebb designra vágysz, vagy nincs még céges arculat, akkor be kell vonni a projektbe valakit, aki a vizuális megjelenéshez is ért majd. Ezek a grafikus vagy a webdesigner feladatai: egy egységes arculat kialakítása, a logó megtervezése, az olvasható, de stílusos betűtípus megtalálása.
Ha a látvány már rendben van, akkor rátérhetünk a tartalomra. A weboldal szövegét akár te magad is megírhatod, de amennyiben nem boldogulsz a mondatok erdejében, akkor egy profi szövegíróra lesz szükséged.
Helló, tudnak rólad? – A marketinggel is számolnod kell
Végül már a kezdetekkor érdemes arra gondolni, hogy hogyan jönnek majd látogatók a weboldaladra? Honnan tudnak majd rólad? A honlapod profiljától függően meg kell találnod a megfelelő forgalomforrást. Akár offline osztogatsz szórólapokat a környéken, akár ajánlási rendszert alakítasz ki, lesznek induló költségei. Kézenfekvő, hogy a weblapod online marketinglehetőségeit is kiaknázd: használhatod a közösségi médiát, vagyis például a Facebookot, Instagramot, Twittert, koncentrálhatsz a keresőkből érkező organikus forgalomra a SEO-val, tehát keresőoptimalizálthatsz, gyűjthetsz hírlevél-feliratkozókat, hogy e-mailben küldj ajánlatokat vagy elhelyezhetsz fizetős hirdetéseket az internet különböző pontjain. Ezeket a teendőket is végezheted magad, vagy megbízhatsz vele egy vállalkozást. A lényeg, hogy kalkulálj a forgalomszerzéssel már az elejétől!
A profi honlapkészítés alapjai
Miután körbejártuk a témát, térjünk vissza magához a weboldalhoz. Vannak olyan alapvető elvárások, amelyeknek ma már minden profi honlapnál teljesülniük kell. Nem is kérdés, hogy reszponzív honlapkészítésre van szükséged, tehát egy olyan weboldalra, ami tökéletesen használható mobileszközről is. Ma már a böngészések közel fele mobilról történik, így mindenféleképpen fontos szempont a mobilos használhatóság.
Ugyanilyen alapvető elvárás a gyors betöltődés, az átlátható szerkezet és felépítés, valamint a jó olvashatóság és megnyerő design. Ezek nélkül a weboldalad eltűnik a tömegben.
Mekkora weboldalra lesz szükséged?
Ha csak egy kisebb, bemutatkozó oldalt tervezel, akkor akár egy egyoldalas weblap is jó szolgálatot tehet. A Tárhelyparknál mi általában 5-6 aloldalt javaslunk, ahol egy kisebb galéria, egy kapcsolatfelvételi form is elfér. Amennyiben a honlapkészítéskor a webáruház készítés a fókusz, akkor már sok minden attól függ, hogy mennyi terméket, hány kategóriát szeretnél feltölteni a honlapra, de ilyenkor már 150-300 aloldal is simán lehet a weboldalad mérete. Míg egy kezdő oldalhoz egy 1 Gb-os tárhely bőven elég, addig egy webáruházhoz már legalább egy 4 GB-os tárhelyet érdemes vásárolni.
Honlapkészítés szakember segítségével vagy otthon egyedül?
El kell dönteni, hogy rendelkezel-e a megfelelő tudással, hogy létrehozz egy stabilan működő weboldalt vagy keresned kell egy szakembert, aki elkészíti neked. Szem előtt kell tartani, hogy mint bármilyen más szakmunka esetében: vagy meg kell fizetni ennek a díját, vagy rengeteg időt kell rászánni, hogy kitanuld. A kettő között ritkán üt be a szerencse: egy olcsón dolgozó fusizó után könnyen lehet, hogy teljesen új weboldalt kell készíttetned, ha pedig nincs elég időd kitanulni, akkor előfordulhat, hogy félbehagyod és soha nem készül el a honlapod.
Egy egyszerűbb WordPress honlapkészítés ma már megtanulható az interneten elérhető tanfolyamok segítségével, de a weboldal működéséhez szükséges adatbázisok beállítása, a bővítmények esetleges ütközése azért később is feladhatja a leckét. Tehát a kérdés: időt vagy pénzt szeretnél rá szánni?
A megbízható kivitelező kiválasztása
Amennyiben a vállalkozásod számára tervezed a webes megjelenést, akkor fontos, hogy egy profi, számlaképes vállalkozót találj, aki tud referenciákat mutatni. Bár elsőre nem tűnik elengedhetetlennek – nem beszélgetni akarsz, hanem egy működő weblapot! – de a megfelelő kommunikáció kulcsmomentum a honlapkészítés során is. Az a szakember, aki már az első levelekre is nehezen válaszol, gyakran eltűnik, az valószínűleg hasonlóan fog viselkedni akkor is, amikor a céged internetes jelenlétét kezeli majd… ez több, mint veszélyes.
Honlapkészítés árak – nézzük a konkrétumokat!
A Tárhelyparknál már több éve készítünk weboldalakat, így az elképzeléseid mellé elég pontos árajánlatot is tudunk adni. A transzparens, átlátható dolgokban hiszünk, ezért eleve nyilvános árakkal dolgozunk: a honlapkészítés árait csomagok szerint határoztuk meg és elérhetőek a weboldalunkon.
A weboldalkészítés aloldalunkon részletesen kifejtjük, de fontos, hogy a mi ajánlatunkban a tárhely és a domain, az alapszintű grafikai munkák, az alapvető SEO beállítások és a Google saját webanalitikai rendszereinek bekötései már benne vannak – ezekért nem kell külön fizetned a honlapkészítés díján felül. Csak akkor kell külön szakembereket keresned, ha az igényeid túlmutatnak az alapvető elvárásokon és komolyabb marketinget, analitikát, grafikát igényelsz.
Egyedi honlapkészítés más rendszerek integrálásával
A sitebuilder az, aki felépít neked egy jól működő, sematizált WordPress weboldalt, ahol az átlagos igényekhez rengeteg már kifejlesztett bővítmény elérhető. Amennyiben egy nagyobb vállalkozás webáruházát tervezed létrehozni, vagy a következő Facebookot akarod kitalálni, akkor ezek az egyszerűbb megoldások már nem biztos, hogy elegendőek. Ilyen esetben szükséged lehet például a honlap és a raktárkészlet-kezelő vagy vámprogram összekapcsolására, esetleg saját fejlesztésű szoftverek integrálására. Ez már a webprogramozás a honlapkészítésen belül, tehát ilyen esetben egy webfejlesztőre lesz szükséged.
Ha ilyen bonyolultabb projekt előtt állsz, a Tárhelyparkot akkor is keresheted: egyedi weboldalakat is készítünk és az extra tárhelyigények kiszolgálásában is évtizedes tapasztalattal rendelkezünk.
Összeállt a weblapkészítés folyamata?
“Kell egy weblap!” És bizony kell tárhely, domain, meg design, marketing, tartalom, analitika és egy megbízható honlapkészítéssel foglalkozó csapat is. Ezekkel kell számolnod, amikor egy új ötletbe fogsz: így garantált, hogy pontosabban kalkulálhatsz idővel, pénzzel és feladatokkal is. Ha ilyen átgondoltan fogsz bele a honlapkészítés folyamatába, akkor a tapasztalatunk alapján sok kellemetlenségtől megóvhatod magad és jóval tovább jutsz ugyanakkora kerettel!