Nem bírtam megállni, hogy ne írjak a Heim Pál gyermekkórház javára gyűjtő Facebook Alkalmazás üzenőfalára egy-két keresetlen szót. De miért is? Ennyire érzéketlen tapló vagyok, akit nem hatnak meg a beteg gyerekek? Nem hiszem. Mivel az ügy egyre nagyobb port kavar, leírtam gondolataimat róla, hogy ne csak egy-két sor törölhető üzenet legyen a Facebookon.
Rövid válasz
Ha a Blahán odamegy hozzád az XY Kft. képviselője, hogy add meg a személyes adataidat, sőt, az összes barátod személyes adatait is, cserébe 10Ft-ot adományoznak a rákos gyerekeknek, vagy xy kórháznak, ez még nem olyan eget rengetően nagy baj, de gondolom a többség azért továbbállna. Hiszen dönthetsz mit akarsz, nem adsz semmit, esetleg utalsz a számládról 10Ft-ot a gyerekeknek, vagy kiadod minden adatod (név, cím, születés, érdeklődés, látogatott helyek stb.), kb. mintha beengednél a lakásodba valakit, hogy nézzen körbe, és vállalod, hogy ezek alapján majd mindenféle reklámokkal zaklatnak, aminek nincs köze sem a gyerekekhez, sem hozzád.
A baj, hogy sok esetben nem dönthetsz, mert ellentéteben az előző szituácóval nem hívják fel a figyelmed rá, hogy miközben 10 Ft-ról beszélgettek, az xy Kft. képviselője a másik kezével a zsebedből kilopja az adataid a tudtod nélkül. Persze lehet, hogy halkan elmondta mit fog tenni, de ezt az aluljáró zajától nem hallottad, gyorsan „leokéztad”. Örülsz, hogy 10Ft-al gazdagítottad a gyerekeket.
Gusztustalan dolognak tartom, és mindenki figyelmét felhívom rá, hogy inkább utalja el azt 10 Ft-ot a Heim Pál kórháznak, vagy utaljon inkább 10-szer annyit, minthogy nagyjából egész személyiségét kiszolgáltatva adja adatait egy ezzel a „jótettel” takarózó cégnek.
Kicsit hosszabb válasz
Jelenleg a hazai marketing piac „megőrül” a Facebook-tól. Ez az aranytojást tojó gyúk, vagy hívja mindenki aminek akarja. A lényeg, hogy minden cég, legyen az multi, vagy egy fős Bt., az FB-n keresztül akarja kinyerni a saját potenciális vásárlókörét, hiszen ezen az oldalon könnyedén begyűjthető több százezer mail cím, felhasználói adat, ami alapján majd ez a kör jól megszórható hirdetésekkel. Már hetente több megkeresést kap cégünk, CodePlay, hogy fejlesszünk buta FB alkalmazásokat, amik minél több adatot nyernek ki, minél kevesebb pénz ráfordításával. A kérdés már nem is az, mennyibe kerül a fejlesztés, vagy mit tud az alkalmazás, hanem mennyi adatot prezentálunk egy-két hét alatt.
De mi értelme van ennek? A Facebook felhasználók közül nyilván sokan hallották a közhelyet, amit nem akarnak érteni: az információ hatalom. És az az információ, ami alapján megmondható, hogy egy marketing kampányt csak azok olvasnak el, akiket nagy valószínűséggel koruk, nemük és egyéb adataik alapján érdekel majd, igen nagy hatalom, és ez által érték. Ha egy marketing cég azt mondja ma, hogy kiküld 100.000 levelet, amiben megjelenik a hirdetés, töredékét sem éri annak mintha azt mondaná: kiküldök 100.000 levelet olyan felhasználóknak akik potenciális vásárlók személyes adataik alapján. És ez bizony eldönthető az FB által tárolt adatokból.
Azt gondolom, ez még nem lenne baj, hiszen valamit valamiért. Használjuk ezt az ingyenes rendszert, aminek a fenntartása és fejlesztése miliárdokat emészt fel, de Mark Zuckerberg sem Teréz Anyunál tanult, így pénzt szeretne látni a befektetőivel együtt. Ezért ezeket az adatokat felhasználja, és kiszolgáltatja például az alkalmazásoknak, amiktől az FB még jobban működik. (már ha jónak gondoljuk azt, hogy tudjuk mi az Indián nevünk.)
A baj az, hogy a szóban forgó cég, úgy gyűjti ezeket az adatokat, hogy kihasználja az egyik legalapvetőbb emberi ösztönt, és beteg gyerekekre hivatkozva várja a felhasználóktól az adatokat.
A módszer lényege, hogy a hazai felhasználói rétegnek hiányzik az a minimális „on-line kultúra” ami alapján rájöhetne miről is van szó. Nem értik vagy nem olvassák el a Facebook által küldött üzeneteket, hiszen sokszor még nekünk informatikusoknak is fejtörést okoz egy-egy biztonsági beállítás. „Kilopják” a személyes adatait úgy, hogy azt hitte itt valami jó dologról van szó. Igazából arról van szó, hogy egy működő címlista jóval többe kerülhet mint 10 Ft / ügyfél, azonban a szállodás cég ezt most behúzta diszkont áron, egy-két beteg gyerek képét az oldalra rakva. És még a jobbik eset, ha tényleg ki is fogják fizetni a kórháznak a pénzt…
Nem utolsó dolog, hogy a Fcebook maga is tiltja az adathalászatot, a felhasználói adatok saját gépen tárolását, illetve ezen adatok felhasználását egy későbbi kampányban.
Javaslom mindenki szépen utalja adója 1%-át, vagy tetszőleges összget lájkolástól függetlenül a Heim Pál kórháznak, vagy másik hasonló szervezetnek, de senki ne adja meg személyes adatait egy ettől teljesen különálló cégnek, aknek nem sok köze és érdeke van a kórházzal kapcsolatban.
Jóindulat
Az emberek alapvetően jók. Így jó szándékú is lehetett a kezdeményezés, de rosszul lett megvalósítva. Ha valóban a cél az adomány eljuttatása, akkor a szalodas cég leszedi a köztelező alkalmazás regisztrációt és marad a lájkolásnál, ami egyértelműen számolható az oldalon, azonban nem alkalmas adatgyűjtésre.