5 Gyakori hiba, amit ne kövess el

Büszkék vagyunk rá, hogy több ezer honlap tulajdonos választotta a Tárhelyparkot. Rengeteg webshop, landing page, céges oldal és egyéni honlap is nálunk lelt otthonra. Ebben a cikkben megnézzük, melyik a top 5 hiba, amit tapasztalunk, nem csak technikai, hanem tartalmi oldalról is. Reméljük ez a cikk segít, hogy honlapodból még többet ki tudj hozni.

Leggyakoribb hiba: szöveg mennyisége és minősége?

Egy honlap sikerét nagyban befolyásolja a tartalmi minősége. Gyakran a látogatók csak átpörgetik az oldalt, így érdemes a címeket és alcímeket ennek megfelelően megírni, vastagítani. Ha túl sok szöveg van zsúfolva egy oldalra az pont annyira probléma, mintha csak képek lennének mindenféle magyarázat nélkül. Előbbi esetben a felhasználó nem fogja tudni mi akkor az igazán fontos információ számára, utóbbi esetén pedig félkésznek érezheti az oldalt. A szöveget ezért érdemes befogadható mennyiségű bekezdésekre bontani, és megfelelően tagolni a honlapon.

Ide kapcsolódó probléma a CTA (azaz Call-To-Action) szövegek és gombok hiánya, amiből kiderül a látogatónak, hogy mi a teendője. Időpontfoglalás? Vásárlás? Több információ megszerzése? – ez csak néhány azok közül, amiket érdemes egy-egy szekcióban feltűntetni. 

Szintén gyakori hiba, hogy a honlap tetején nem derül ki röviden, hogy mi a valós üzleti ajánlat, vagy a cég milyen problémát old meg. Sok esetben túl sok információt sűrítenek be az oldal felső részére, ahonnan igazából mindenki továbbgörget. (Erre a “Magunkról, vagy Rólunk” menüpont alkalmasabb.) 

Mi a hiba megoldása? 

Ha nem vagyunk erősek szövegírásban (ami nem olyan könnyű, mint elsőre hangzik), akkor érdemes segítséget kérni egy hivatásos szövegírótól (copywriter), vagy olvassunk el pár ezzel kapcsolatos könyvet, blogot. Érdemes a következő szempontok szerint átnézni az oldalt:

  • Lehet-e valamit rövidebben vagy tömörebben megfogalmazni?
  • Hol nem nyújtunk elegendő információt?
  • A látogató megérti-e ettől hogyan oldódik meg a problémája, vagy milyen előnyöket kap ha a terméked vagy szolgáltatásod használja?  

Egy költséges hiba: lassú betöltési idő

Egy picit mindenki tud várni, de a digitális világban a türelem rohamosan fogy. Számos kutatást végeztek a témában, és az egyik arra jutott, hogy minden várakozással töltött másodperc nagyjából 7%-ot ront a konverziós arányokon. A felhasználók nagy részének már 5 másodperc is sok, ha arról van szó, hogy egy üres oldalt kénytelenek nézni, 10 másodperc elteltével a legtöbben be is zárják az oldalt. A honlap sebessége tehát kulcsfontosságú, a lassúság komoly bevétel kieséssel is járhat.

Szerencsére akadnak ingyenes eszközök a betöltési sebesség mérésére. Ilyen például a Google PageSpeed szolgáltatása, ahol az oldal címed megadásával elemzi a betöltési sebességet és az azt befolyásoló tényezőket (mobilon és asztali gépen).

Mi befolyásolja az oldal betöltési sebességét?  Itt számos dolgot lehet említeni: az oldalon használt képek és videók mennyisége, mérete, a weboldal kódjának “tisztasága” (egyedi fejlesztés esetén), a használt webtárhely azaz hosting, a gyorsítótár használata (caching), az átirányítások száma (redirects), WordPress oldalak esetén a használt pluginok mennyisége és funkciói.

Mi a hiba megoldása?

Itt nem létezik univerzális megoldás, hiszen minden honlap eltérő. Képek és nagy méretű fotók esetén a tömörítést javasoljuk, (pl.: https://tinyjpg.com/), WordPress oldalak esetén valamilyen cache plugin használatát. A már említett PageSpeed is ad tippeket, hogyan lehet értékes másodperceket lefaragni a betöltésből. Javasoljuk, hogy egyeztess az oldalad készítőjével, vagy profi webfejlesztővel, ha javítani szeretnéd a betöltési időt. 

Szépséghiba: elavult design 

Ahogy a való életben, úgy online is változik “a divat”. Nem csak a vizuális megjelenést vagy a design trendeket értjük ez alatt, hanem az oldal navigációját, a felhasználói élményt, a tartalmak megfelelő tagolását, a képek minőségét, vagy esetleg a használt WordPress sablon megfelelő testreszabását is.

Navigáció: itt a leggyakoribb hiba a zsúfolt menü, ami igazából a tartalmi kuszaságból adódik. Ahogy a legtöbb honlap (és cég) fejlődik, egyre több információ kerül fel az oldalra. A korábbi struktúra pedig nem feltétlenül alkalmas a már új dolgok elhelyezésére, így ezeket érdemes újragondolni időről időre. 

User journey: az angol kifejezés a felhasználó útját jelenti, azaz a honlapod “bejárhatóságát”. Megfelelő módon van felvezetve egy probléma és a megoldása? Kiderül egyértelműen, hogy a honlapon honnan hová kell eljutnia a látogatónak ha egy adott terméket vagy szolgáltatást szeretne?

Honlap sablon (WordPress): egy tíz évvel ezelőtt telepített sablon nem feltétlenül tudja tartani a lépést egy új sablon képességeivel. Sokkal több funkció és design elem érhető el, amiből profitálhatsz, ráadásul az újak valószínűleg biztonságosabbak is.

Mi a hiba megoldása? 

Gondold át mennyire naprakész az oldalad. Mikor lett utoljára frissítve az oldal tartalmi és technikai szempontból? Biztos, hogy a honlapod látogatói eligazodnak a menüben és az oldalon? Ha kell kérdőívezéssel, vagy felhasználói interjúkkal járj utána mit gondolnak a honlapodról. Tartalmi tagolásnál segíthet az aldomain használata, erről itt írtunk bővebben

Reszponzív hibák: nem megfelelő mobilos változat 

Egy átlagos weboldalt pont fele-fele arányban böngésznek mobilról és asztali számítógépről. Ennek ellenére számos weboldal még mindig nem megfelelően jelenik meg telefonon, vagy épp nem használja ki a mobil lehetőségeit. A probléma kétfelé oszlik, egy technikai és egy tartalmi dimenzióra.

Technikai hibák: mobilos nézetben ugyanúgy fontos a betöltési idő, a képek méretének optimalizálásával például itt is gyorsabb betöltést lehet elérni. Szintén fontos az oldal megfelelő indexelése és egy olyan sitemap kialakítása, ami telefonon is érthető navigációt kínál. Teszteld a gombok méretét és helyét is.

Tartalmi hibák: nem minden esetben az a legjobb megoldás, ha az oldalt teljes egészében átemelik mobilnézetbe. Mobilon több képet, és kevesebb szöveget kényelmes nézni, így célszerű bizonyos tartalmakat rövidíteni, vagy teljesen elhagyni mobilnézetben. A szerkezet és a menü esetén is ezt érdemes figyelembe venni, például egy bolt honlapján – a mobilos nézetben – az útvonaltervezés, vagy a parkolási információ fontosabb lehet, mint az asztali nézet esetén.

Mi a hiba megoldása?

Mindig teszteld a mobilnézetet is, ha új tartalom kerül az oldalra. Gondold át milyen információra van szüksége annak, aki mobilról nézi az oldalt, és mi az a tartalom, amit mobilos verzió esetén meg kell változtatni, vagy el kell hagyni teljesen. 

Mérési hiba: analitika hiánya

A TOP 5 hiba közül ez az egyetlen, ami nem a közönségnek szól. Egy honlap teljesítményét 1000 féle módon lehet mérni, elvégre, ha energiát és pénzt teszünk bele, akkor azt is nézzük, hogy mennyire teljesíti a kívánt céljainkat. Kiindulásnak az ingyenes Google Analytics, vagy más ingyenes eszköz bekötését javasoljuk.

A legelterjedtebb online metrikák közül az oldal látogatóinak számát, a konverziós arányt, vásárlások számát, vagy épp a kapcsolati űrlapok kitöltését szokták nézni. Fontos azonban, hogy tudd előre, mi is a honlapod célja, és annak megfelelő mérést alkalmazz, ehhez pedig vedd figyelembe a stratégiai, üzleti céljaid is (céges honlap esetén). Az online elérhető adatok ugyanis nem minden cél mérésére alkalmasak. 

Például, ha a cégednek online és offline tevékenysége is van, akkor át kell gondolni mi is lesz a pontos mutató. Ha egy oldal csak tájékoztat, de nem lehet rajta vásárolni, akkor ennek megfelelő mérést kell alkalmazni, esetleg kérdőívvel időnként megmérni, hogy mindenki választ kap-e a kérdéseire.  

Mi a hiba megoldása?

A megfelelő mérés és analitika önmagában külön fejezet a SEO és online marketingen belül. Kezdésnek azonban a következőket érdemes átgondolni:

  • Mit mérsz jelenleg az oldalon? Biztos, hogy minden üzletieg fontos mérési adathoz hozzáférsz? 
  • Van-e automatizált report, amiből heti szinten tudsz adatokat nézni?
  • Milyen információra van még szükség, amire az online analitika nem ad választ?

Mi a tanulság?

A saját szemünk sajnos nem mindig a legmegbízhatóbb. Ugyanazon a hibán könnyű átsiklani, mert már annyiszor láttuk, hogy megszoktuk. Ilyen helyzetben érdemes egy külső szemlélő segítségét kérni, ez lehet egy új kolléga, egy barát, vagy ismerős, aki képes friss szemmel nézni az oldalunkra. Kérjük meg, hogy írja össze nekünk a hibákat, milyen problémákat tapasztal, majd javítsuk ki őket. Ha van rá mód kérjük meg egy webfejlesztőt, hogy auditálja a honlapot profi szempontok mentén, így megbízhatóbb eredményre jutunk.  

Kép forrása: pikisuperstar – www.freepik.com

Kövess minket!